آخرین اخبار

بازار در انتظار سکه‌های جدید

اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.

اشتراک گذاری
18 مهر 1401
کد مطلب : 3463

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان ۱۳۹۹ هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های ۱۳۵۰، ۱۳۶۰، ۱۳۷۰، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۲، ۱۳۶۲، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲ و ۱۳۹۲ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۱۸ مهر ۱۳۵۲؛ «هما» دومین شرکت هواپیمایی در صف خرید هواپیماهای مدرن است

هواپیمایی ملی ایران در آینده نزدیک به هواپیماهای جمبو جت و کنکورد مجهز خواهد شد.

هواپیماهای جمبو جت قادر است فاصله بین نیویورک تا تهران و یا لندن تا لس‌آنجلس را بدون توقف و یک‌سره طی کند.

تیمسار علی‌ محمد خادمی، مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران اعلام کرد: هواپیمایی ملی به‌دنبال گذشته سازنده خود و با آینده‌نگری و برنامه‌ریزی دقیق، نیازمندی‌های مملکت را تا سال ۱۳۶۰ مورد مطالعه و توجه قرار داده و تصمیم گرفته است که دو فروند هواپیمای بدنه وسیع از نوع جمبو جت بوئینگ از نوع مدرن و همچنین سه فروند هواپیمای سه موتوره جت خریداری نماید و نوبت برای خرید دو فروند دیگر هم از این نوع هواپیما برای سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۹ در دست اقدام است.

تیمسار علی محمد خادمی افزود: بعد از شرکت پان آمریکن، هواپیمایی ملی ایران، دومین شرکت هوایی بین‌المللی است که از این نوع هواپیمای مدرن جمبو جت را در اختیار می‌گیرد.

مدیرعامل هواپیمایی ملی ایران ادامه داد: هواپیمایی کنکورد را هم هواپیمایی ملی در آینده به خدمت خواهد گرفت.

قیمت هر فروند هواپیمای دوموتوره در حدود ۸ میلیون دلار است و هواپیماهای چهار موتوره جمبو جت هر فروند ۲۸ میلیون دلار قیمت دارد.

۱۸ مهر ۱۳۷۲؛ «دلار» به سوی اقتدار کامل پیش می‌رود

به نوشته «اکونومیست» با بهبود وضع اقتصادی آمریکا، دلار در حال حاضر سومین پول قوی جهان است، لیکن پیش‌بینی می‌شود به زودی مقام نخست را احراز کند.

بررسی نوسانات ارزی عمده جهان که نتایج آن انتشار یافته است، نشان می‌دهد، در طول ۱۲ ماه «تا پایان شهریورماه گذشته» ارزش دلار آمریکا در مقابل پول‌های دیگر کشورهای عمده صنعتی – به جز ژاپن – بین ۱۰ تا ۲۰ درصد ترقی داشته است.

بیشترین میزان ترقی دلار در مقابل لیر ایتالیا بوده به‌گونه‌ای که طی یک سال گذشته ۲۴ درصد بر ارزش آن نسبت به لیر افزوده شده است.

این در حالی است که حتی مارک آلمان که از قوی‌ترین پول‌های جهان است به‌خاطر تحولات یک سال اخیر در مکانیزم ارزی اروپا در مقابل دلار تضعیف شده و ۱۲ درصد ارزش قبلی خود را از دست داده است.

تنها کشور صنعتی که پولش طی یک سال گذشته در برابر دلار ترقی یافته، ژاپن است. ۱۴۰ میلیارد دلار تراز مثبت بازرگانی این کشور با جهان – به‌ویژه فزونی صادرات آن به آمریکا – چنان ارزش «ین» را در بورس‌های ارز جهانی بالا برده است که میزان افزایش آن در مقابل دلار به ۱۴ درصد می‌رسد:

دلار سنگاپور – در کنار ین – تنها پول جهان است که در طول یک سال گذشته نسبت به دلار آمریکا ترقی کرده است، هرچند که این ترقی از چند درصد تجاوز نمی‌کند.

در بین کشورهای در حال توسعه که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، پول برزیل بالاترین میزان کاهش را در مقابل دلار داشته است به‌گونه‌ای که ۹۵ درصد ارزش خود را از دست داده و این درحالی است که «روبل» روسیه با ۷۹ درصد، بالاترین کاهش ارزش را در مقابل دلار داشته است.

۱۸ مهر ۱۳۹۲؛ بازار سکه در انتظار تازه‌واردها

برای دریافت دقیق واکنش‌های بازار به سکه‌های جدید بانک مرکزی باید تا ورود آنها به بازار صبر کرد.

با این حال برخی از فعالان بازار نسبت به مشخصات جدید و به‌ویژه پلمب بودن و در عین حال بدون تاریخ بودن این سکه‌ها روی خوش نشان داده‌اند. این اتفاق که البته از سال‌های قبل مورد درخواست بازار بود، بالاخره پس از سال‌ها عملی می‌شود و به‌نظر می‌رسد بازار از اینکه مردم در مقابل یک دارایی امن با ویژگی‌های امنیتی قابل‌اعتماد و بالا قرار بگیرند و با خیال راحت‌تر خرید کنند، ناراضی نیست.

با این حال احتمال می‌رود که قیمت ربع سکه با ورود سکه‌های جدید ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان ریزش کند.

این اتفاق البته برای سکه‌های «تمام‌بهار» اندک است؛ چراکه انتظار می‌رود عیار وزن سکه‌های جدید نیز با سکه‌های موجود یکسان باشد. از این رو نرخ اونس جهانی طلا و نرخ دلار در بازار داخلی تعیین‌کننده بهای واقعی سکه است. محاسبات نشان می‌دهد در بازار فعلی بهای ربع سکه تقریبا ۶۰ هزار تومان حباب دارد.

به هر حال مزیت مهم دیگر سکه‌های جدید «نداشتن تاریخ» است که مطلوبیت آن را برای بازار و سرمایه‌گذاران تا مدت‌ها حفظ خواهد کرد. با توجه به وجود آمدن تفاوت قیمت بین سکه‌های ضرب سال ۸۶ به پایین، بانک مرکزی تصمیم گرفت که سال ۸۶ را به‌عنوان یک سال ثابت در سکه‌ها حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =